להצטרפות 088598222

מאמרים

איך לעקוב אחרי התקדמות בשעורי מוסיקה ולא להרוס תיאבון לנגן?

איך לעקוב אחרי התקדמות בשעורי מוסיקה ולא להרוס תיאבון לנגן?

אחרי ששלחתם נכס הכי יקר מכל – ילד שלכם לבית הספר למוסיקה או למורה למוסיקה פרטי, אתם ממש רוצים לדעת האם השקעה מניבה פרות ויש התקדמות. שלום לכם, שמי דמיטרי יארצקי ואני בעל ומנהל של סטודיו די – בית הספר לתיפוף ואומנויות נגינה במודיעין. אנחנו פועלים כדי להפוך לימודי מוסיקה לחוויה ברמה אחרת והים ננסה לזהות מספר סימנים, שמאפשרים לכם לדעת, איך לעקוב אחרי התקדמות של התלמיד בלי להורס לו את התיאבון לנגן.
לפני שנתחיל לדבר על סימני היכר להתקדמות, נקבל הנחת יסוד ברורה, שמוסיקה היא קודם כל תהליך שלוקח זמן. טעות שעושים הורים רבים היא, שהם רוצים לראות תוצאות מהירות ומבקשים מלומד להפגין שליטה בכלי מוסיקאלי אחרי תקופה קצרה של הלמידה. כך למשל תלמיד לגיטרה שרק למד ישיבה עם הכלי ומספר מועט של אקורדים מתבקש לנגן פתיחה לשיר מסוים. חוסר מוכנות שלו וכישלון בביצוע, שמעבר ליכולתו גורמים לו להתאכזב, פוגעים במוטיבציה להמשיך ובסופו של דבר מביאים לעזיבת הלימודי מוסיקה ואף הורסים תיאבון ללמוד לנגן בעתיד. אז קודם כל בלי לחץ הורים יקרים. לרשותכם מספר סימנים, שמעידים על ההתקדמות של מתופף, זמר, פסנתרן או כל נגן אחר.

01. התלהבות

לפני שרואים תוצאות מוחשיות של ביצוע, מאוד חשוב לראות עד כמה לומד נהנה ומתלהב מהתהליך. אם אתם רואים שהוא הולך לשעורי מוסיקה עם מצב רוח טוב, לא מבטל אותם בדקה 90 בגלל שרב בבית הספר עם החברים או פתאום לא מרגיש טוב, סימן שהגעתם למקום שבו מורה למוסיקה הצליח לעניין אותו בכלי ולהלהיב. זאת הסיבה עיקרית לכך שאנחנו תמיד בבית הספר שלנו שמים דגש על החוויה מוסיקאלית. כי תהליך למידה חוויתי גורם להגברת הנכונות להשקיע ובמוקדם או במאוחר גורם לתוצאות בנגינה. תוצאות בנגינה מעצימים חוויה ומוטיבציה ודוחפים לומד לתוצאות טובות יותר בהמשך וכך מהתחלה. מאוד חשוב לאורך כל הדרך לשמור על מעגל קסמים החיובי של תהליך חוויה – תוצאה.

02. משוב מהמורה

רבים חושבים שזה מובן מעליו לדבר עם המורה למוסיקה לגבי של ההתקדמות התלמיד. זהו שלא… מתוך ניסיון רב בהוראה ובניהול אני רואה שהורים לעתים שולחים את הילד ללמוד ולא טורחים להתעדכן אצל מורה לגבי התקדמות שלו. זאת הסיבה שבסטודיו די בנינו כיתות עם תאורה, כרטיסי קול ומצלמות, שבכל שלב של השיעור יהיה אפשר לתעד הישגים של התלמיד ולשלוח אותם להורים. בסוף, בלי שיתוף פעולה בין מורה לבין משפחה שמעודדת ותומכת, התקדמות לא קוראת. אז תקבעו לכם פרקי זמן סבירים שבו תדברו עם המורה והילד, כדי לקבל משוב מציאותי על הישגים כתוצאה מהלמידה.

03. אימונים בבית

מאוד חשוב גם כן לשים לב על כמות הזמן ואנרגיה שילד משקיע בבית בתרגול. ברור שככל שיושב יותר יש לו יותר התעניינות בכלי מוסיקאלי ובמוקדם או במאוחר גם תהיו תוצאות. כמות האימונים בבית משמשת אינדיקציה ממש טובה על המעורבות בתהליך ומניחה יסוד טוב להתקדמות בעתיד. יחד עם זאת צריך לזכור שלא תמיד קיים קשר ישיר בין השקעה בבית בתרגול לבין תוצאות בנגינה. וסיבה לכך היא שוני ביכולתם של הלומדים. לא פעם אחת ראיתי בין תלמידי מוסיקה שלנו ילדים שעבודה בשיעור בלבד, אפשרה להם להתקדם יותר מהר מאלה שהתאמנו בבית. כישרון עדיין אף אחד לא ביטל, אבל כמובן ילדים כישרוניים היו משיגים עוד יותר במידה והיו מתאמנים בבית. דבר לא פחות חשוב, שהורים צריכים לזכור, הוא שלמוסיקאים צעירים יש עליות ומורדות בכמות ההשקעה בכלי, שתלויה בריבוי גורמים פנימיים וחיצוניים. על-ידי הורה לדעת לזהות תקופות האלה ולא ללחוץ מתי שיש ירידה בכמות ההשקעה. עם הזמן תיאבון לנגן ולהשקיע יחזור והכול יחזור לקדמותו.

04. ביצועים מוחשיים

ביצוע של התלמיד בכלי מוסיקאלי בהקלטה, בכיתה או על הבמה משמש אינדיקציה טובה ביותר להתקדמות שלו. למה שרואות עיניים ושומעות אוזניים קשה להתכחש וזה מדד ברור ביותר לראות הדרך, שתלמיד ומורה עשו. מכאן על ההורים מאוד חשוב להיות נוכחים במופעים קטנים וגדולים שבהם משתתף מוסיקאי הצעיר כי בצעד ביצוע על הבמה מול קהל יש הרבה כיף, תחושת הישג, שיפור דימוי עצמי וסגירת המעגל. מוסיקה היא אנרגיה, שאותה יש לשדר לקהל ולהטעין ממנו סוללה אנרגטית בחזרה. חשיבות העליונה שאנחנו רואים בביצועים על הבמה בגלל הגורם מוטיבוטורי שבהם, גורמת לנו בסטודיו די להשקיע הרבה מאמץ ומשאבים כספיים כדי להגשים פוטנציאל של התלמיד ליצור מנועי התקדמות בנגינה בעתיד. למופעים האלה אנחנו תמיד מזמינים אתכם, ההורים יקרים, כדי שתוכלו ליהנות מביצועים המעולים של ילדיכם וכמובן לראות בעין בלתי מצוידת התפתחות והתקדמות שלהם.

לסיכום:

כפי שנובע מכל מה שאמור לעיל ברור שהתקדמות של הילד בשעורי מוסיקה היא תוצאה של הרבה גורמים, כמו אישיות של מורה למוסיקה, משפחה תומכת, אבזור כיתתי ומתן מסגרת לביטוי. למרות שלכל לומד מוסיקה התקדמות תהיה בקצב, צורה וביטויים שונים, סימנים וכלים כדי לעקוב אחריה יהיו זהים. אז אם אתם רואים סימן אחד או כמה, כאשר ילד מתלהב משעורים, מתאמן בבית הרבה, נותן בראש על הבמה ובנוסף אתם מקבלים משוב ממורה למוסיקה, ללא צל של ספק מדובר בתהליך של התקדמות, צמיחה והתפתחות.

מעת: דמיטרי יארצקי בעל ומנהל סטודיו די – בה"ס לתיפוף ואומנויות נגינה.
www.studiodmusuc.co.il

למידע נוסף צרו קשר