להצטרפות 088598222

מאמרים

איפה נמצא מורה למוסיקה טוב ביותר. השוואה בין החלופות.

איפה נמצא מורה למוסיקה טוב ביותר. השוואה בין החלופות.

איפה נמצא מורה למוסיקה טוב ביותר. השוואה בין החלופות.

אמה אני רוצה ללמוד גיטרה, שומעים אתם כבר מספר פעמים חוזרות ומבינים שכוונות של בנכם או בתכם הן רציניות. אתם שמחים שהוא/היא מגלים עניין, אבל כאן כל הבלגן מתחיל. מה יותר טוב בשבילם בה"ס למוסיקה או אולי לחפש מורה למוסיקה פרטי? אולי לימוד און ליין הכי טוב עבורם? ואיך לדעת עד כמה הם מוכנים להתמיד ואיך לחפש – לפי המלצה או חבר גוגל? בקיצור הורה טירון בנושא תובע בים סוער של שאלות.

נעים להכיר, שמי דמיטרי יארצקי, בעל ומנהל של בית הספר למוסיקה במודיעין ( סטודיו די ) ואני אעשה לכם כאן סדר, כדי שתוכלו לבחור חלופה הטובה ביותר עבורכם. בכתבה נשווה בין בית – הספר למוסיקה לבין מורה פרטי ולימוד און ליין. קדימה בואו נתחיל.

בה"ס למוסיקה

יתרונות:

1. שקיפות – אם מדובר במקום שקיים כבר הרבה זמן, לא קשה להשיג המלצות, לבדוק אתר ולהציץ ברשתות חברתיות. שילוב של וותק, המלצות ורושם שתקבלו יאפשר לכם לבחור נכון.
2. פיקוח על הסגל הוראה – בית הספר למוסיקה בהיותו מלמד כמות גדולה של התלמידים, חייב לשמור על תדמיתו החיובית בעיניהם של התלמידים ומחויב להביא אותם לתוצאות מוגדרות כמו – הקלטות, מופעי אמצע שנה או מופעי סוף שנה. מכאן מקום רציני תמיד יפקח על סגל של ההוראה וידחוף אותו להשגת התוצאות. דבר יאפשר לכם להגשים במלואה פוטנציאל של הלומדים.
3. מופעי סוף שנה – מעבר להגשמת הפוטנציאל של התלמיד בשעורים, מוסיקה כוללת בתוכה הרבה רגש ושאיפה לשתף אותה עם האחרים. מופעי סוף שנה מאפשרים לתלמיד לרכוש מיומנויות של ביצוע על הבמה, בצד הכיף להראות ידע שרכש בשעורי מוסיקה למשפחה ולקהל. החלפת האנרגיה עם קהל ותחושת ההישג שחווה עומד על הבמה, משמשת בסיס מוצק למוטיבציה להמשיך ולהתמיד בהמשך.
4. תקופת ההתנסות – בתי ספר למוסיקה כדי לגייס תלמידים, בדרך כלל נותנים תקופת התנסות באורך שונה, שתלויה במדיניות של המקום. יש כאלה שלא נותנים להתנסות כלל, יש כאלה שנותנים שעור ניסיון ללא עלות, שעור ניסיון שהוא בעלות ואף התנסויות לטווחים ארוכים יותר כמו שבועיים וכדומה. חשוב לציין שככל התנסות ארוכה יותק יש לכם יותר אינדיקציה לגבי פרמטרים חשובים כמו – כימיה עם מורה, רצינות של המערכת, חיבור לכלי ועוד.
5. ערך מוסף – מקומות רציניים משתדלים תמיד לספק פתרון כולל כמו מקום לאימון, הנחה ללומד הנוסף, מערך התמיכה און ליין וזמינות גבוהה לשאילות ובקשות. לפעמים דברים קטנים עושים שינויים גדולים. שווה לבדוק.
6. סגל הוראה רחב- בבתי ספר למוסיקה לרוב יש מספר מורים בכל תחום, ובמידה ואין כימיה אפשר תמיד להחליף מורה בלי לחפש חלופות בחוץ. יתרון נוסף זה אפשרות לזמן מגביל, במקרה שמשפחה רוצה ללמד שני ילדים. גם מקרה שבו תלמיד למשל רוצה לעבור מתופים לגיטרה, לא מהווה שום בעיה וקל ליישום.

חסרונות:

1. מדיניות התשלום – בית הספר למוסיקה בהיותו יושב על שטח מסחרי, משלם תקורה וכבול בחוזים עם גורמים חיצוניים רבים, אחרי התנסות דורש התחייבות לשנת הלימודים, עם יכולת לבטל בהודעה עד המועד שמוגדר מראש. בדרך כלל אחרי מועד מסוים של שמירה על משבצת, אין כבר החזרים. כאן חשוב לציין שתמיד אפשר להפסיק את החוג למוסיקה, במידה ושומרים על הכללים שהוגדרו מראש.
2. עלויות – בניגוד למורה פרטי למוסיקה שלרוב לא משלם תקורה ( לא תמיד ) ומייצג רק את עצמו, בתי ספר למוסיקה בנוסף  להוצאות כלליות משלמים למורים על שירותיהם. ככל שבית הספר מביא מורים שנחשבים בתחומם, הוא צריך לשלם להם יותר וזה משפיע ישירות על העלות בשבילכם. לצערנו הגדול בית הספר למוסיקה רציני אפריורי לא יכול להיות זול כי משמעות של הבאת המומחים היא השקעה כספית לא קטנה. מכאן חשוב לבדוק כל הפרמטרים שתוארו ביתרונות לאור היחס עלות-תועלת.
3. ניידות – בניגוד למורה למוסיקה פרטי שיכול להגיע אליכם הביתה, בית- הספר למוסיקה ממוקם במקום קבועה, ואתם האלה שתצטרכו לעשות הדרך ולהשקיע זמנכם בהגעה או בהסעות.
4. גמישות בתשלום – בית הספר למוסיקה שמשלם לגורמים רבים מראש כדי לספק שירות, בדרך כלל גובה כסף בהתאם למדיניות מוגדרת, אבל בכל מקרה לא יכול להתאפשר כאן מצב לפי נוסחה " לא הגעתי – לא שילמתי". מדובר יותר בביצוע השלמות רטרואקטיביות לטובת השעורים שהוחסרו.

מורה למוסיקה פרטי

יתרונות

1. ניידות – יש מורים למוסיקה שבכיף גדול יגיעו אליכם הביתה וזה יפתור אתכם מלהסיע ילדכם ולהשקיע את זמנכם בהגעה. מכאן אם זמן הוא גורם קריטי מבחינתכם, זאת החלופה הטובה ביותר עבורכם.
2. גמישות בתשלום – לא תמיד, אבל לרוב מורים למוסיקה פועלים לפי נוסחה " לא הגעת לא שילמת" מכאן לאנשים שרוצים לחסוך ולא בטוחים בזמינותם בשעה מוגדרת זה פתרון טוב ביותר.
3. בחירה רחבה – כמות המורים למוסיקה שמלמדים בבתים שלהם או מגיעים לבית של התלמיד, היא עצומה ואז ניתן במאת לבחור אחד ויחיד שיקדם אתכם וייקח אתכם רחוק. רק כמובן חשוב לקבל המלצות לפני. חשוב לא לשכוח שכל לומד הוא אישיות בפני עצמה וצריך להיות בכל מקרה עם היד על הדופק ולראות האם יש חיבור.
4. גמישות בזמנים – מורה פרטי למוסיקה שהוא אדון לעצמו מסוגל יתר להתאים את עצמו עליכם ולהעביר שעור או השלמות בזמן שעונה על הצרכים האישיים שלכם.

חסרונות:

1. חוסר שקיפות – מורה פרטי למוסיקה הוא אדון לעצמו ומערך השיעור והשקעת הזמן שלו, תלויים אך ורק ביושרה המקצועית שלו, ניסיון ושיטת ההוראה. בניגוד לבית הספר למוסיקה שבו יש פיקוח מוחלט על התוצאות ותהליך, על מורה בבית אין לחץ להכין תלמיד למופע או להגיש התקדמות שלו לפגישת ההיערכות מול המנהל. גם להורים לא תמיד יש מספיק ידע מקצועי להעריך איכות ההוראה, ועצם העובדה שילד נהנה לא בהכרח מעיד על התקדמות בשליטה על הכלי.
2. היעדר מופעי סוף שנה – כאן צריך לסייג שיש מורים שכן עושים ועושים את זה בצורה מוצלחת. יחד עם זאת במידה וזה לא קורה, ההפסד של הלומד הוא עצום. במקרה שכזה אין סיכום ללמידה, אי-אפשר לראות את ההתקדמות, אין רכישת מיומנויות של ביצוע על הבמה ואין כיף של ההשתתפות באירוע גדול, שמסכם מאמצים והישגים שנתיים.
3. חוסר שיתוף בידע – משאבי ידע ויכולת ללמוד מניסיון של האחרים שעומדים לרשותו של מורה פרטי הם מוגבלים. בבתי ספר למוסיקה יש הרבה מורים, שיכולים ללמוד אחד מהשני, להתחלק בידע ולהשתפר מתוך התבוננות בשיטת העבודה של המורים למוסיקה אחרים. גם תלמיד לומד מוסיקה שמשתתף באירוע גדול, יכול לראות תלמידים אחרים מנגנים ולהבין את הקצב ההתקדמות שלו ושליטה בכלי.
4. חוסר ערך מוסף – מורה פרטי שמלמד בביתו יתקשה לספק ערך מוסך, כמו מקום האימון למתופפים, למידה מקבילה בזמנים של אחים מאותה משפחה, מערך התמיכה אינטרנטי ( סרטונים וקורסים שהוקלטו באולפן ונשלחים לביתו של התלמיד), בניית התכניות לימודים, שהן תולדה של עבודה משותפת של מספר מורים ועוד….. דבר שכן אפשרי בבית הספר למוסיקה מסודר בעל וותק עשיר.

לימוד און ליין.

יתרונות:

1. זמינות גבוהה – אתם יכולים ללמוד מתי שנוח לכם, את מה שמדבר אליכם ובסביבה שאתם מעדיפים ללמוד בא. לימוד מתרחש בקצב שלכם, בהתאם ליכולת שלכם ואפשר לחזור על חומר מספר פעמים עד שמבינים.
2. הרבה חומר לבחירה – ברשת היום יש הרבה חומרים לימודיים בתשלום וחינם שמתאימים לרמות שונות, גילאים שונים ויכולת קליטה שונה. בכל תחום ובכל שפה תוכלו למצוא ריבוי מורים למוסיקה שישמחו לשתף אתכם בידע שלהם ולהראות לכם תרגילים וביצועים.
3. עלות נמוכה – היום ברשת ניתן למצוא הרבה חומרים חינמיים או שעלויות שלהם נמוכות. במידה ורוצים לחסוך ויודעים מה לחפש וממה להתחיל חומרי לימוד מוסיקה באינטרנט הם ללא ספק אופציה שכדי לשקול.

חסרונות:

1. היעדר המשוב – לימוד מוסיקה ברשת בעיקר לא אינטראקטיבי וחד-כיווני ( למעט שעור ישיר און ליין או שידורים חיים למיניהם, שמתאימים בעיקר למתקדמים ). אין לכם משוב מידי מהמורה למוסיקה וזה יכול לגרום לבעיות רציניות מאוד כמו תנוחת היד לא נכוננה אצל גיטריסט , ידיים לחוצות אצל מתופף, דפוסי נשימה בעייתיים אצל זמר וכדומה. ליקויים בבסיס שאותו בונים בשעורים ראשונים, מאוד קשה לתקן בהמשך הדרך.
2. חוסר אנרגיה אנושית – שעורי מוסיקה פוריים הם שעורים שמתבססים על האנרגיה ( ולא רק ידע ) שזורמת ממורה לתלמיד והיא אלמנט חשוב ביותר שדוחף תלמיד להתקדם ולהתפתח. האלמנט הקריטי הזה לא נמצא בשעורי מוסיקה און ליין הוא סיבה עיקרית להנחת היסודות לא נכונים ולעובדה שרוב התלמידים מתחילים מתייאשים כבר אחרי מספר שעורים וירטואליים.
3. אין הכוונה – תלמיד שרוצה ללמוד או כבר לומד מוסיקה לעתים לוקה ברמת השאיפה לא מציאותית ומוצא חומרים שלא מתאימים לו. כך קטע מוסיקאלי שנראה לו קל, דורש הכנה טכנית מוקדמת או ההפך קטע שנראה קשה מהתחלה בשלב הזה בדיוק מתאים לו. מורה למוסיקה במפגש פיזי יכול לכוון, לעודד ולתמוך בבחירת החומר המתאים ביותר לרמה של תלמיד למוסיקה זה או אחר.
4. פגיעה בדימוי עצמי – סעיף הזה קשור לסעיף קודם, שמדבר על אי יכולת של התלמיד לבחור לעצמו חומרים בצורה נכונה. במקרים רבים כשנבחר חומר קשה מדי או חסר הסבר איך לגשת לביצוע מסוים, תלמיד מתנסה בכישלון, בונה ציפיות שגויות ביחס ליכולתו ופוגע בדימוי עצמי שלו. או בדיוק ההפך, הוא לוקח חומר שקל מדי עבורו ולא עונה על יכולות טכניות ומוסיקליות שלו. במקרה שכזה הוא משתעמם מהר או בונה רמת השאיפה לא מציאותית ודימוי עצמי שגוי.

מתוך ניסיון שלי בניהול בה"ס למוסיקה במודיעין שמונה במחזור קרוב ל200 תלמידים, הגעתי למסקנה שבכל אחת מחלופות שתוארו לעיל יתרון מסוים מצד אחד הוא חסרון מצד שני וכל אחד צריך לבחור את מקום ללמוד בו בהתאם לרמה, יכולת, גיל, קרבה פיזית, איכות ההוראה ,עלויות ועוד. לדעתי אופציה של שעורי מוסיקה און ליין מתאימה יותר לתלמידים מתקדמים שיודעים כבר מה לחפש, מכירים רמתם ויש להם יסודות מוצקים שעליהם אפשר לבנות את ההתקדמות. האופציות של בה"ס למוסיקה ומורה למוסיקה פרטי יתאימו למתחילים ומתקדמים כאחד, כי מתן המשוב עידוד והשראה מאיש מקצוע יכול לקחת אתכם ממקום שאתם נמצאים בו קדימה לגבהים שבהם אתם רוצים להיות. עכשיו כשתמונה ברורה יותר, צאו לדרך ותחשפו את עצמכם לעולם הקסום ביותר של המוסיקה.

דמיטרי יארצקי
בעל ומנהל סטודיו די – בית הספר תיפוף ואומנויות נגינה.

www.studiodmusic.co.il

למידע נוסף צרו קשר