להצטרפות 088598222

מאמרים

לימודי מוסיקה לילדים – עוד חוג נוסף או יותר מזה.

לימודי מוסיקה לילדים – עוד חוג נוסף או יותר מזה.

בזמננו המהיר ומלא בהתרחשויות ילדנו עמוסים מריבוי חוגים. מה לא נעשה כדי שנכס יקר מכל יהפוך לאישיות חזקה, מאושרת ומפותחת. לעתים קרובות הורים ניצבים בפני דילמה במה להשקיע, ומהם אותם החוגים הבריאים ביותר לנפש, שכל וגוף של הילד. היום נדבר על לימודי מוסיקה וננסה להבין למה חוגי מוסיקה זה יותר מעוד סתם חוג. בכתבה הזאת נעשה סקירת היתרונות שיש בחוגי מוסיקה, ההופכים אותם מאמצעי לרכישת היכולת לנגן בכלי מוסיקאלי להשערת האישיות ותרומה מהותית להתפתחות העתידית של הילד.

דימוי עצמי

כל אחד יודע ששליטה במיומנות זאת או אחרת מבדלת אותנו משאר האנשים וללא ספק מעלה את הביטחון שלנו. תחשבו מה מרגיש תלמיד בשיעור תופים ברגע שהצליח לתופף מעבר מורכב או תלמידה שעולה למופע של סוף עם סולו גיטרה או ליווי שיר מפורסם, שתמיד חלמה לנגן. כמה שמחה יש לפסנתרן צעיר אחרי ביצוע של יצירה מאתגרת וכמה סיפוק אפשר להפיק מלשיר שיר של כוכב שאתה מעריץ. תחושות המסוגלות ויכולת עצמית שאותן רוכשים בשעורי מוסיקה, ילווה ילדנו כל החיים וישמשו כלי ללא תחליף לבניית האישיות בריאה ומפותחת.

משמעת עצמית

לא פעם אחת אנחנו עושים הנחות לעצמנו ופעולה שכרוכה במאמץ ונחישות לעתים מעוררת אצלנו רתיעה והסתגלות. ללא ספק לימודי מוסיקה הם זרז רציני ביותר לבניית משמעת עצמית. כל מי שעסק בלימודי תופים, לימודי גיטרה, לימודי פסנתר או פיתוח קול, יודע בוודאות שללא מאמץ ותרגולת לא ניתן להשיג את המבוקש ולנגן קטע מוסיקאלי מיוחל. דבר דורש מתלמיד לומד מוסיקה השקעת הזמן ואנרגיה וללא ספק מאמץ שכלי. מוכנות לשיעור מוסיקה מתקרב מפתחת תחושת האחריות ומעודדת מאמץ להתאמן לקראת המפגש עם המורה. שגרת האימונים שכזאת היא כלי מצוין לבניית משמעת עצמית.

קשב וריכוז

עיסוק במוסיקה ללא ספק מהווה אתגר אינטלקטואלי ומשפר יכולת של התלמיד להתרכז. כך בחוג גיטרה על תלמיד להתרכז באצבוע הנכון, בשיעור פסנתר חשוב לדייק בקלידים, ובשיעור לפיתוח קול חשוב להתרכז בנשימות ותנוחת הגוף נכונות. ומה כבר נגיד על עוסק בלימוד תופים שחייב בו זמני להתאים את עצמו לשיר שאתו הוא מלווה, לספור תיבות ולהגיב להערות של מורה לתופים בכיתה. כפי שאנחנו רואים שעורי מוסיקה ללא ספק מפתחים את היכולת להתרכז ומשפרים קשב בצורה משמעותית ביותר.

תקשורת ואינטליגנציה רגשית

לא משנה האם אתם בשעורי תופים, בשיעורי גיטרה, בשעורי פיתוח קול או פסנתר. לא משנה האם אתם בשיעור מוסיקה פרטני או קבוצתי. התכונה אחת שנוכחת בכולם היא אינטראקציה בין אישית. שעורי מוסיקה מעודדים אותנו להרגיש, לשמוח, לחוש בהישג ולפעמים אף לכעוס. הם מלמדים אותנו להכיל את האחר, ללמוד ממנו או לשמש לו הדוגמה. אנחנו ללא ספק לומדים להגיב ולקבל ביקורת בדרך מקובלת, מתוך הבנה שמורה למוסיקה בא לקדם אותנו ולהפוך אותנו לטובים יותר. אנחנו לומדים לנהל שיח ולהביע עמדתנו. במילה אחרת אנחנו פשוט לומדים לתקשר טוב יותר ומפתחים אינטליגנציה רגשית.

השערת אישיות

עולם המוסיקה הוא מורכב, מרתק ומאוד מאתגר. כלל שמתקדמים בהכרתו פוגשים אתגרים חדשים, לומדים להכיר עצמנו, רוכשים כלים לביטוי עצמי ויכולות ומה שהכי חשוב נהנים מלמידה. יצירות, שמות, מושגים, תנוחות וביצועים חדשים שנלמד, יהפכו אותנו ליותר טובים, יותר משוכללים, יותר רגישים, בנוסף לחוש הסטטי מפותח וכמובן תחושת המסוגלות. ילדים שילמדו את המוסיקה יניחו יסודות מוצקים לאישיות יצירתית, רב-גוונים, וכתוצאה מכך עשירה ומאושרת.

לסיכום:

קשה למנות כל היתרונות שיש בלימודי מוסיקה, אבל השתדלתי לגעת בחשובים ביותר. מתוך עשייה שלי בתור מנהל של בית הספר למוסיקה במודיעין ( 200 תלמידים ) הגעתי למסקנה שקשה להמעיט בערכו של חוג למוסיקה ותרומה שהוא נותן. דימוי עצמי גבוה, משמעט עצמית, שיפור קשב וריכוז ויכולת לתקשר ברמה גבוהה, כל אלה ותכונות חיוביות נוספות, הן תולדה של שעורי מוסיקה, שהופכים את האישיות של התלמיד ליותר עשירה ומגוונת. האם זה עוד סתם חוג נוסף? אני בספק….

דמיטרי יארצקי
בעל ומנהל סטודיו די – בית הספר לתיפוף ואומנויות נגינה.

www.studiodmusic.co.il

למידע נוסף צרו קשר