להצטרפות 088598222

מאמרים

תפקיד של מורה לתופים בעבודה עם בעלי הפרעת קשר וריכוז – 6 המלצות לשיפור חוויה.

תפקיד של מורה לתופים בעבודה עם בעלי הפרעת קשר וריכוז – 6 המלצות לשיפור חוויה.

על-פי ההערכות, יותר מעשרה אחוזים מילדים סובלים מהפרעות קשב וריכוז. דבר מחייב אותנו – הורים ומורים כאחד – להיות גמישים יותר, מכילים יותר וסבלניים יותר ביחס לילד שמתמודד עם פרעה. בתור בית הספר לתיפוף גדול במודיעין, שבו עוסקים בלימודי תיפוף יותר מ-100 תלמידים פרטניים, ניסחנו את ההמלצות לתפקיד של מורה לתופים בעבודה עם בעלי הפרעת קשב וריכוז, שנועדות לשפר חווית התלמיד, שסובל מהפרעות קשר וריכוז. להלן 6 המלצות עיקריות שמורים לתופים במודיעין שלנו מיישמים בתכנית לימודי תופים בסטודיו די.

 

  1. כובד האחריות הוא על מורה לתופים בלבד.

הוכח שהפרעת קשב וריכוז היא בעיה מוחית, כאשר יש בעיה בהפרשת דופמין ונוראדרנלין במוח, שבאה לידי ביטוי בקושי להתרכז, להתעלם מגירויים ולווסת גירויים תחושתיים. מכאן המסקנה שתלמיד שלומד תופים, לא ממש בוחר איך להתנהג בסיטואציות מסוימות ועל מורה לתופים יש להימנע מלהטיל אחריות על הילד ולגלות איפוק, רוגע ומקצועיות.

  1. חיסרון הוא גם יתרון.

על מורה לתופים יש להבין שהפרעת קשב יכולה להיות גם כן יתרון. מתוך ניסיון שלי בתור מורה לתופים הגעתי למסקנה שילדים עם הפרעה חושבים מחוץ לקופסה, מגלים אמפטיה ויותר חשוב, מכל אנרגטיות יתרה. מורה לתופים שמודע לזה חייב לשים דגש בשיעור על היבטים יצירתיים ולבנות שעור בצורה אקטיבית ביותר שמנצלת מאגרי האנרגיה בלתי נדלים של מתופף עם הפרעה.

  1. התקרבות הדרגתית לתוצאה.

בגלל ריבוי הגירויים, לתלמיד המתופף שסובל מהפרעת קשב, קשה להתמודד עם מטלות מורכבות. מכאן תפקיד של מורה לתופים בעבודה עם בעלי הפרעת קשר וריכוז הוא לפרק משימה למטלות קטנות ופשוטות, להביא אותן לשלמותן ואז לחבר ביחד. לדוגמה: אם מורה לתופים רוצה לשלב מקצב תיפוף עם מעבר, עליו ללמד מקצב ומעבר בנפרד ורק אחרי שתלמיד שולט בהם לחבר אותם ביחד ולא ללמד אותם בו זמני. אחרי הצלחה של תלמיד לשלב שתי פעולות ביחד, לשים את המערך של מקצב תיפוף ומעבר תיפוף בתוך השיר.

  1. התחשבות בליקוי בוויסות חושים.

לילדים עם הפרעות קשב לעתים יש ליקוי בוויסות חושים. דבר בא לידי ביטוי בלהחזיק מקל חזק מדי, להכות על תוף חלש מדי או חזק מדי, לסבול ממוסיקה בווליום גבוה ועוד… מורה לתופים  חייב להיות מודע לתופעות האלה ולהסביר בסבלנות שוב ושוב ותוך הדגמה איך מחזיקים מקל תיפוף, איך מסתגלים לעוצמת הווליום בזמן נגינה עם מוזיקה ואיך מפיקים את הצליל ממערכת תופים בצורה מיטבית.

  1. היפר – פוקוס בגירוי דומיננטי

הוכח שילדים עם בעיית קשב מרוכזים בגירויים דומיננטיים ומתעלמים מגירויים חלשים יותר. העובדה הזאת משחקת לטובתו של מורה לתופים ועם להעביר שעור לתופים בצורה מלהיבה, סבלנית ולהפוך מערכת תופים לגירוי מרכזי, תהיה תופעת בומרנג ונוכל לראות ריכוז יתר בנושא הנלמד בשיעור תופים. בבום אחד קיבלנו תלמיד מרוכז ביותר. במקביל על מורה לתופים יש גם להימנע מגירויים נוספים ככל הניתן וביניהם הסברים תוך כדי נגינה ושילוב פעולות מורכבות.

  1. רגישות ושיפור דימוי עצמי

ילד שסובל מהפרעת קשב לעתים מרגיש את עצמו "שונה" מאחרים ובשילוב עם חווית אי- הצלחה בתחומי חיים מסוימים, לפתח דימוי עצמי נמוך. מכאן תפקיד של  מורה לתופים בעבודה עם בעלי הפרעת קשר וריכוז הוא לחלק מטלות מורכבות למשימות פשוטות, לגרום "לניצחונות המהירים" והכי חשוב לחזק הצלחות בהערכות חיוביות. מלים חמות כמו – אלוף!!! היום היית מצוין!!! הספקנו הרבה בגלל שהשקעת ועוד!!! כל אלה ישפרו את הדימוי עצמי של מתופף ויסללו את הדרך להצלחות עתידיות בחיים בכלל ובתחום תיפוף בפרט.

 

לסיכום: הפרעת קשר היא לא קללה, אלה הפרעה מוחית ( ולא נפשית ) שצריך לדעת לעבוד מולה. מורה לתופים סבלני, מכיל, גמיש והעיקר מצויד בידע יכול לא שרק להעסיק את התלמיד בשיעור תופים, אלה לשפר דימוי עצמי, קורדינציה, ויסות תחושתי, יכולת להתרכז וליצור כלים  וקרקע פורייה להתקדמות עתידית בחיים. אנחנו כל כך שמחים בסטודיו די מודיעין, להפוך לימודי תופים לחוויה ולעזור לכם ההורים לקחת ילדיכם צעד אחד קדימה.

למידע נוסף צרו קשר